ייעוץ נדל"ן

לתיאום פגישה

איחור במסירת דירה

מה עושים כשיש איחור במסירת דירה?

רכישת דירה היא צעד מרגש, אך גם כזה שטומן בחובו לא מעט חששות; החל מן ההוצאה הכספית הבלתי מבוטלת ועד לצורך להיות עם האצבע על הדופק בכל פרט ופרט אשר מאפיין את הנכס הנרכש. אם לא די בהליכים המשפטיים השונים הנדרשים בטרם קניית הדירה, אז הרי שלכך מצטרפים מקרי בוחן שונים בהם רוכשים התאכזבו לגלות שהמועד בו הדירה הייתה צריכה להימסר לידיהם מתאחר.

איחור מסירה יכול להתרחש רק מול קבלן?

לא, אך מדובר בתרחיש נפוץ הרבה יותר מאשר איחור של מסירת דירה יד שנייה.

במקרים רבים הקבלן מתעכב במסירת הנכס לידי הרוכשים לאור עיכובים בביצוע הפרויקט או איחורים בקבלת היתרים שונים דוגמת טופס 4. חשוב לציין: איחור במסירה הוא איננו מאורע נדיר במחוזותינו, וישנו פרק זמן מסוים עליו ניתן להסכים במסגרת החתימה על חוזה המכר. יתרה מזאת, חוק מכר הדירות מכיר בכך שישנם אילוצים שונים אשר עלולים לגרום לאיחור במסירת דירה, ולקבלנים האפשרות לאחר במסירתה עד ל-60 ימים מן המועד המובטח, וזאת ללא כל צורך או דרישה על-פי חוק בפיצויים של הרוכשים.

על אף שהחוק מספק הקלות, בפועל אנו עלולים גם לפגוש באיחורים על פני חודשים אורכים, והנזקים הכלכליים עבור הרוכשים הם בלתי נמנעים ומשמעותיים. לצד הצורך בפתרון דיור זמני חלופי, הרי שההוצאות הנלוות יחד עם לקיחת משכנתא ותשלום שכירות הן עצומות.

מה החוק אומר?

עם חלוף 60 יום מן המועד שנקבע למסירת הדירה, החוק מתיר זכאות מלאה לקבלת פיצויים מדי חודש וחודש וזאת עד לקבלת הדירה.

ע"פ חוק, איחור במסירת דירה שמגיע עד ל-8 חודשים מחייב את הקבלן בתשלום דמי שכירות בכפולה של אחד וחצי וזאת בהשוואה לדמי השכירות עבור דירה בעלת תנאים הדומים לאלו של הדירה שנקנתה. לאחר מכן, נדרש הקבלן בתשלום דמי שכירות בכפולה של 1.25.

על אף שהחוק מגן על הרוכשים ומציב אותם בעמדת כוח (רבה יותר מבעבר) אל מול הקבלן, הרי שבעת קניית דירה מומלץ לשלב את מועדי המסירה תחת חוזה המכר. נוסף על כך, חשוב לשלב סעיפים המונים שלבים שונים אשר יכולים לעכב את מועד המסירה או להציב את השקעתם הכספית של הרוכשים בסכנה.

כך לצורך הדוגמה, מוטב לשלב בחוזה המכר פעימות מסודרות בהן יועברו סכומים שנקבעו מראש אל הקבלן. כמו כן, יש לקבוע תוקף לקבלת היתר בנייה וטופס 4 אשר עלול לעכב את מסירת הדירה.

חשוב לציין: הקבלן ישלב בחוזה המכר סעיפים הנוגעים לאיחור מסירה בגין כוח עליון. רוכשים רבים חוששים מפני סעיף שכזה, אולם אין להתעלם מן הצדק שקיים בסעיף זה. על כן, חשוב לציין באופן פרטני את הנסיבות אשר עלולות להוביל לעיכובים במסירה ללא שליטתו של הקבלן. זאת לרבות: מצב מלחמתי, השבתה כוללת של המשק דוגמת מגיפת הקורונה וכיוצא בכך.

התייעצו עמנו

נמצאים לפני עסקת נדל"ן? מוטב לקבל ייעוץ וליווי משפטי שיבטיח את האינטרסים שלכם ואת ביטחונכם הכלכלי לכל אורך שלבי העסקה ועד לביצועה בפועל. באם עולה בכם החשש שמא הקבלן עומד לאחר במסירה וזכויותיכם נרמסות, פנו עוד היום לקבלת ייעוץ מקצועי, ויחד נתווה את האסטרטגיה הנכונה למיצוי הדין.

שתפו מאמר זה

לפרטים התקשרו 052-5488851 או השאירו פניה​

052-5488851 | ייעוץ משפטי

דילוג לתוכן