ייעוץ נדל"ן

לתיאום פגישה

מה זו הערת אזהרה?

אם אתם נמצאים לקראת עסקת מקרקעין, אז מרבית הסיכויים שגם אתם שמעתם את המושג "הערת אזהרה". מדובר בהליך סטנדרטי, אך בעל חשיבות רבה המעניק לרוכש הנכס ערובה לכך שתהליך הרכישה יתבצע מולו. משרדנו מעניק ייעוץ וליווי משפטי מקיף לעסקאות מקרקעין ומבטיח את ביטחונם של לקוחותיו החל מגיבוש העסקה, דרך נוסח החוזה ועד לסיומה בהצלחה. במאמר הבא, נסביר בהרחבה אודות הערת אזהרה, חשיבותה ומשמעותה.

מהי הערת אזהרה?

הערת אזהרה למעשה מסדירה את מחויבותו של בעל הנכס בכל הנוגע לעסקת הנדל"ן שהוא עורך אל מול הרוכשים. הערה זו נרשמת בטאבו לטובת הרוכש אשר חתם על חוזה של רכישת דירה, וחשוב לבצעה מיד עם החתימה על הסכם המקרקעין. כחלק מתהליך של רכישת דירה, משרדנו בודק שמא רשומה הערת אזהרה על הטאבו של מוכר הדירה. במקרה זה, יהיה מדובר בנורה אדומה הרומזת על כך שעדיף להימנע מלהתקשר בעסקת מקרקעין עם המוכר.

הגנה על הרוכש

כאשר ניגשים לביצוע עסקת נדל"ן, חשוב להבטיח ככל הניתן את ביטחונם הכלכלי של המעורבים. הערת האזהרה נועדה למנוע מבעליו הנוכחיים של הנכס הנרכש, מלגבש עסקה נוספת, וזאת מבלי שהצד הרוכש הראשון יהיה מודע לתהליכיה. בנוסף ליכולתה להגן על הרוכש מפני עסקאות מקבילות, הערת אזהרה מגנה על הרוכש מפני עיקולים המתבצעים על נושיו של המוכר. מכאן ניתן להבין כי אין מדובר בעוד סעיף ביורוקרטי שאיננו נהיר או מובן, כי אם בהליך חשוב וחיוני לבריאותה של עסקת הנדל"ן כמו גם על ביטחונם של הקונים.

כיצד רושמים הערת אזהרה?

רישומה של הערת אזהרה צריכה להתבצע בלשכות רישום המקרקעין של משרד המשפטים הפזורות ברחבי הארץ וזאת בכפוף למחוז שבו הנכס רשום. על רוכש הנכס מומלץ לבצע את רישום הערת האזהרה מיד עם החתימה על הסכם המכר. כחלק מן הליווי המשפטי, משרד עורכי דין שירן גוילי-דהן משמש כבא כוחו של הרוכש ומבצע את כלל ההליכים הנדרשים לצורך רישום הערת האזהרה בטאבו.

שילוב הערת האזהרה בחוזה המכר

הערת אזהרה היא איננה עוד המלצה חמה כי אם סעיף הכתוב בחוק (סעיף 126 א' לחוק המקרקעין). על אף שהליך זה קבוע בחוק, מומלץ להבטיח את ביטחונו של הרוכש ולשלב את חובת רישום הערת האזהרה במסגרת חוזה המכר.

האם ניתן לבטל הערת אזהרה?

ביטול מתאפשר בהסכמתו של הרוכש שלזכותו נרשמה הערת האזהרה. במקרה זה יש לפנות עם המסמכים הנדרשים ללשכת רישום המקרקעין ולהביא לביטולה המידי עם המסמכים הנדרשים. בין שאתם מן הצד המוכר את הדירה ובין שאתם הרוכשים, חשוב לגבות את עסקת המקרקעין בליווי משפטי של עורך דין מנוסה המתמצה בתהליכים הנדרשים. שירן גוילי-דהן הינה עו"ד מקרקעין בראשון לציון. משרדנו ישמח ללוותכם בעסקת הנדל"ן החל מגיבוש העסקה ועד לסיומה.

סיכום שאלות

מדובר בהערה המצוינת בטאבו, ומטרתה לתת גושפנקא למחויבות של בעל הנכס כלפי הצד שעמו הוא בא בעסקת הנדל"ן, קרי רוכשי הנכס.

וודאי שבתור רוכשים, לא הייתם רוצים לדעת שבעל הנכס פוזל לעסקאות נוספות.

המטרה היא בין היתר "לנעול" את בעל הנכס אתכם.

הרישום נערך בלשכת רישום המקרקעין מטעם משרד המשפטים.

ישנן לשכות ברחבי הארץ ובהתאם למחוז בו מתבצעת העסקה.

עורך דין נדל"ן מבצע את הרישום של ההערה כחלק מן הייעוץ והמעטפת המשפטית.

שתפו מאמר זה

לפרטים התקשרו 052-5488851 או השאירו פניה​

052-5488851 | ייעוץ משפטי

דילוג לתוכן