ייעוץ נדל"ן

לתיאום פגישה

שמאי מקרקעין למשכנתא

מדוע הבנק מכריח אותנו לקחת שמאי מקרקעין?

כשזה מגיע לרכישת דירה ראשונה, אנו לא פעם מופתעים לגלות מגוון רחב של הוצאות נלוות נוספות אשר הופכות את כל טבילת האש הראשונה בנדל"ן לדי מרגיזה ומתסכלת. עד מהרה הופך התהליך המרגש של קניית דירה, למסע בעקבות גילוי סך ההוצאות השונות והמפתיעות אשר משנות את כל כדאיותה של העסקה. הפעם במאמר זה, נרצה לעסוק בהליך של שכירת שמאי מקרקעין מטעם הבנק לצורך קבלת אישור על המשכנתא.

קודם כל – מה זו משכנתא?

משכנתא היא בעצם סוג אחד מיני מגוון סוגי הלוואות שונות הניתנות על-ידי הבנק. בדיוק כמו שישנה הלוואה מסוג מסוים הפונה ישירות לרוכשי רכבים, כך המשכנתא היא בעצם הלוואה שמטרתה לסייע ברכישת נכסים בנדל"ן.

אין מדובר בסכומים של כמה עשרות אלפי שקלים, ומשכנתאות יכולות לנוע מסכומים של מאות אלפי ועד מיליוני שקלים. מטבע הדברים, שהבנק מצדו לא מתכוון לקחת סיכונים מיותרים והוא דורש מגוון רחב של הליכים שמטרתם לוודא את כשירותו של מבקש ההלוואה. כך למשל, דואג הבנק לשעבד את הנכס כדי להבטיח את ביטחונו, מסדיר את הסדרי התשלום בהם הלקוח יעמוד ושולח שמאי מקרקעין מטעמו שיבדוק את ערכו של הנכס.

שמאי מקרקעין – תנאי לקבלת משכנתא

הבנק רוצה להבטיח את ביטחונו ואתם צריכים לשלם על זה. כן, אנחנו מסכימים שענף המקרקעין עלול להיות מרגיז לעתים עבור מי שאיננו מתמצה בו, ומטרתו של עו"ד מקרקעין הוא למעשה לספק את התמונה המלאה באשר לכל ההוצאות הצפויות לרבות מיסוי מקרקעין, הפקת מסמכים, אגרות, רישום מול הרשויות ושמאי מקרקעין.

על-פי קביעתו של הבנק, כל רוכש ורוכשת נכס המעוניינים לקבל משכנתא בעבור עסקת הנדל"ן, מחויבים לשכור את שירותיו של שמאי מקרקעין מצד הבנק וזאת בעבור קבלת הערכה מקצועית על שווי הנכס. חשוב להבין את סדר גודל האירוע ואת המשמעות של קביעת שמאי המקרקעין – מדובר באיש מקצוע שהערכתו היא זו שתקבע את גובה המשכנתא שתוענק מטעם הבנק.

פעולה זו תצריך מכם לזמן ולתאם מועד להגעת שמאי העובד מול הבנק ולהיפרד מכ-800 שקלים בממוצע.

הערכת השמאי נמוכה מן הצפוי – מה עושים?

במרבית המקרים לא ניתן לערער על החלטתו של שמאי המקרקעין והיא מתקבלת על-ידי הבנק. עם זאת, במקרים שכאלו, עורך דין מקרקעין יוכל לסייע בבחינת המקרה ולעשות את מירב המאמצים לצורך הגשת ערער.

באפשרות הרוכשים להגיש ערעור על הערכת שווי נכס הנמוך באופן משמעותי מן המחיר שהוצע לרכישתה במסגרת חוזה המכר. כמו כן, רוכשים יכולים להגיש ערעור אל הבנק ובקשה לבחינה חוזרת, במקרים שבהם הערכת המחיר המקצועית הייתה נמוכה באופן דרסטי מן המחירים הנהוגים בדירות נוספות בקרבת הנכס.

עצתנו

למרבה הצער, ישנם תהליכים שלמעט מספר צעדים רשמיים, כמעט ואין לנו יכולת להגיב או לפעול כנגד החלטת השמאי.
על כן, במסגרת תהליך רכישת דירה, חשוב לקחת תרחיש בו שווי הנכס יהיה נמוך מזה אשר מצוין בחוזה. אם מתאפשר, יש לבצע בדיקה זו טרם ההתחייבות בחוזה. אם אינכם יכולים לעשות זאת מפאת חשש שהדירה תיתפס על-ידי רוכשים מהירי החלטה, אז הרי שיש לקחת זאת בחשבון מבחינת היכולת הפיננסית.

דברו איתנו

משרד עורכי דין שירן גוילי-דהן חרט על דגלו להעניק ללקוחותיו שירות משפטי בגובה העיניים ובז'רגון פשוט.

מרגישים שאינכם מבינים מה הצעד הבא שעליכם לנקוט בו? חוששים מעסקאות הנדל"ן, ההליכים והמושגים הגבוהים? אנו נדאג ללוות אתכם צעד אחר צעד ולהבטיח את בטחונכם לכל אורך שלבי העסקה.

למידע נוסף השאירו פניה או התקשרו: 052-5488851

שתפו מאמר זה

לפרטים התקשרו 052-5488851 או השאירו פניה​

052-5488851 | ייעוץ משפטי

דילוג לתוכן