ייעוץ נדל"ן

לתיאום פגישה

בדיקות תכנוניות בעת רכישת דירה

מהי בדיקה תכנונית בטרם קניית דירה?

מרבית הסיכויים שאם הגעתם למונח שכזה, אז עשיתם כבר מחקר לא קטן כלל בנושא של קניית דירה מתוך ההיבט המשפטי.

נכון, כאשר אנחנו רוצים לרכוש דירה, אחד מן הדברים הבסיסיים ביותר שכל עורך דין קניית דירה עושה, הוא לבדוק את נסח הטאבו, שפעמים רבות אנחנו נוהגים לכנותו כתעודת זהות של נכסים. הוא מראה לנו אם קיימים שעבודים או עיקולים, מי הם בעלי הזכויות על הנכס, שטח הנכס, חניה, ועוד מגוון רחב של פרטים אותם חשוב שניקח בחשבון בטרם נחליט אם לגשת אל העסקה או לא.

אם כך, למה חשוב שנערוך גם בדיקה תכנונית?

הוצאת תיק בניין

את תיק הבניין נפיק מתוך המחלקה להנדסה של הרשות המקומית.

מסמך זה כמו נסח הטאבו, יכול להשלים לנו פרטים חסרים, ולאפשר לנו להבין את אופיו של הנכס ומאפייניו, מבלי שנסתמך על טוב לבו או כנותו של בעל הנכס הנוכחי.

חשוב לציין שלא כולם נוהגים להוציא בדיקות תכנוניות, וזהו למעשה צעד נוסף שמומלץ לעשות, וזאת כדי לקבל תמונה מקיפה ומהימנה ככל הנדרש.

במסגרת מסמך תיק הבניין, נוכל להתרשם ולהבין במדויק מה העירייה היתירה לקבלן שבנה את המבנה, ומה העירייה אסרה (או כל רשות מוניציפלית אחרת).

זוהי למעשה גושפנקה נוספת שתאפשר לנו לדעת שאין כל חריגות בנייה (דבר אשר נבדק באופן ראשוני בנסח הטאבו).

כמו כן, ניתן לראות בתיק הבניין את ההיסטוריה שלו. האם התבצעו עבודות שונות בבניין? האם ננקטו צעדים לאור פעילות חריגה בבניית הבניין? האם התקיימה הכרזה על המבנה כמסוכן או לא ראוי לשימוש באם ולא ייעשו עבודות כאלו וכאלו? אלו הם פרטים חשובים מאוד אותם נדלה במסגרת הבדיקה.

נמצאו חריגות בתיק הבניין - מה עלי לעשות?

חשוב לציין שבדיקות מקדמיות בטרם רכישת דירה, מטרתן היא או שנקבע את המוכר בביצוע שורה של תיקונים בהסכם המכר שיאפשרו לנו להבטיח את בטחוננו או האינטרס הכלכלי שלנו (ראו בנושא זה מאמר אודות הסכם מכר), או שנחליט שזוהי עסקה שמדליקה יותר מדי נורות אדומות, מכדי שנתקדם בה אל שלב החתימה.

חשוב תמיד שנזכור שברגע שבו קנינו את הדירה והיא עברה לבעלותינו, כך עם כל היתרונות שיש בדבר, היא גם יכולה לשייך אלינו את כל הבעיות והסוגיות שבהן היא לוקה. ועל כך יש להישמר.

זוהי גם אחת הסיבות לכך שמומלץ לשכור את שירותיו של עורך דין מקרקעין לא רק עבור שלב החתימה על החוזה, אלא בכל השלבים המקדימים מן ההחלטה על העסקה בתחילתה, ועד למסירת הדירה בפועל והשלמת פעימות התשלומים.

האם קיימים תכנונים אזוריים?

בדיקה נוספת שיכולה להשלים לנו את מכלול הבדיקות התכנוניות לנכס, היא דווקא בדיקת התכניות האזוריות המיועדות.

דוגמה נפוצה לכך, היא נכס שפונה אל עבר שטח פתוח, ומאפשר לדיירים ליהנות מאיכות חיים גבוהה יותר. דבר זה כמובן, מתבטא גם בערכה של הדירה.

ומה אם הוחלט על הקמת מרכז מסחרי או מגדל במקום הסמוך למבנה? אלו הן בדיקות שיש לבצע מבעוד מועד, והן יכולות לסייע לנו או להחליט אם לרדת מן העסקה, או לדרוש הפחתה במחיר.

התייעצו עמנו

משרד עורכי דין שירן גוילי דהן, מעניק מעטפת משפטית כוללת בתחום המקרקעין, וישמח ללוות גם אתכם בדרך להצלחה.

לפרטים נוספים צרו עמנו קשר ונשמח לסייע.

שתפו מאמר זה

לפרטים התקשרו 052-5488851 או השאירו פניה​

052-5488851 | ייעוץ משפטי

דילוג לתוכן