ייעוץ נדל"ן

לתיאום פגישה

עורך דין מיסוי לעבירות מע"מ

מה הוא חוק המע"מ?

במדינת ישראל פועל חוק המע"מ, שחוקק בשנת 1975 ועל פיו, על כל עסקה בישראל ועל יבוא טובין למדינה מוטל מס ערך מוסף בשיעור אחד ממחיר העסקה או הטובין. כיום גובה המע"מ הוא כ-17% כך שעל כל עסקה מוטל מע"מ בשווי זה משווי העסקה.

על פי רשות המיסים בישראל: " המס מוטל גם על עסקת אקראי שעשה אדם כל שהוא, אף אם אינו רשום כעוסק, ובתנאי שיש לעסקה אופי מסחרי ובמסגרתה נמכרו טובין או ניתן שירות או שנמכרו מקרקעין והקונה הוא עוסק".
בעלי עסקים וחברות משלמים מע"מ אחת לחודש או חודשיים, תלוי בגודל וסוג העסק כאשר עוסק פטור אינו נדרש לשלם מע"מ מהסיבה הפשוטה, שמלכתחילה הוא אינו נדרש לגבות מע"מ. עוסק מורשה יכול לקזז תשלומי מע"מ באמצעות מס תשומות, בתנאי שברשותם חשבוניות מקוריות שהוצאו על שמם כדין.

בחוק מס ערך מוסף יש התייחסות גם לעסקים שפטורים מתשלום מע"מ בסיטואציות שונות, כמו למשל, מכירת יהלומים מאדם שעיסוקו בכך לאדם אחר שעיסוקו בכך או השכרה של נכס למגורים לתקופה שאינה עולה על 25 שנים. רבים העסקים באילת פטורים ממע"מ בלבד וכן פעילות בדיוטי פרי בשדה התעופה, אלמנט שמושך רבים לבצע שם קניות של פריטים בדרך לטיסה.

למי פונים במידה ובוצעו עבירות מע"מ?

חוק המע"מ מתייחס גם לאותן עבירות מע"מ שונות ובמידה ועולה חשד שבוצעו עבירות אלו, חשוב לפנות לייעוץ אצל עו"ד מיסוי הבקיא בחוק ובעל ניסיון בייצוג בתיקים הקשורים אליהם ויידע לכוון אתכם כיצד לפעול נכון על מנת להתמודד עם המצב המורכב. בכל מקרה, חשוב להכיר מה נחשב עבירת מע"מ ומה הם ההבדלים ביניהם.

קיימים שני סוגים של עבירות מע"מ: עבירת מע"מ טכנית ועבירת מע"מ מהותית. עבירת מע"מ טכנית נחשבת לעבירה שבוצע ללא מזיד, כלומר בתום לב ובלי כוונת תחילה ואילו עבירת מע"מ מהותית היא עבירה שבוצעה במזיד במטרה לחמוק מתשלום, בין אם מדובר במסירת דו"ח כוזב או דיווח על הוצאות מס פיקטיביות או ניכוי מס תשומות כאשר ידוע שלא באמת בוצעו הוצאות ואין מסמכים מאומתים להוצאות אלה. העונשים על כל עבירה משתנים לפי חומרת העבירה. עבירה טכנית עשויה להיות מתורגמת לקנס כספי עד שנת מאסר ואילו העונש על עבירה מהותית יכול להגיע לקנסות כבדים מאוד ועד מאסר בפועל של בין 5-7 שנים.

איך יוצאים מתסבוכת מע"מ?

חשוב מאוד להכיר את החוק לעומק על מנת להימנע מראש מביצוע עבירות מע"מ בין אם בניהול ספרים על פי חוק ובצורה קפדנית ובין אם דיווח מאומת של הנתונים וביצוע תשלומי מע"מ כולל אישורים על התשלומים, כך שתמיד כל הפעולות הפיננסיות יהיו מתועדות והחומר יישמר אצל רואה החשבון, מנהל החשבונות ורצוי גם אצל בעל העסק – לפחות העתקים על מנת שיהיו הוכחות בהישג יד לכל פעולה.

אולם, במידה ובכל זאת עלה חשד לעבירת מע"מ חשוב מאוד לפנות ישירות לעורך דין מיסוי בעל ידע עשיר בתחום והכרות בעבודה מול רשות המס כדי לבדוק את כל האופציות הקיימות. כך למשל, רשות המיסים מעניקה אפשרות של נוהל גילוי מרצון, לפיו אפשר להגיש דיווח מאומת רטרואקטיבית על הנתונים ובמידה והבקשה מאושרת על ידי רשות המיסים, היא מתחייבת שלא לנקוט הליך פלילי. כאשר פונים לעו"ד מיסוי המתמחה במשפט בינלאומי יכולים לקבל גם ייעוץ בכל הנוגע לעסקאות מעבר לים ולהבין בדיוק מה החוק ביחס למע"מ במדינות זרות לפעילות עסקית נבונה יותר.

שתפו מאמר זה

לפרטים התקשרו 052-5488851 או השאירו פניה​

052-5488851 | ייעוץ משפטי

דילוג לתוכן