ייעוץ נדל"ן

לתיאום פגישה

שימוש בשירותיו של שמאי ברכישת דירה

שמאי כחלק מתהליך רכישת דירה

אל שוק הנדל"ן אנו יכולים להתייחס כתחום המספק מוצר. רק בעוד שאנו יודעים לקבל את הערך המדויק בעבור מרבית המוצרים שאנו רוכשים, הרי שבענף המקרקעין ישנה שורה של פרמטרים שונים שעל בסיסם אנו יודעים להעריך את ערך הנכס. כך למעשה, כאשר מדובר ברכישת דירה, יכולתנו להעריך את שוויו של הנכס ללא הידע המקצועי הנדרש היא אפסית וכל טעות שנעשה בהערכתנו יכולה לעלות לנו עשרות ומאות אלפי שקלים. בהתאם לכך, שימוש בשירותיו של שמאי בעת רכישת דירה היא לא רק פרקטיקה מקובלת, כי אם הכרח.

מדוע עלינו להיעזר בשמאי?

אם נסתכל על כך מתוך הצד הרוכש את הנכס, הרי שכחלק מלקיחת המשכנתא, נדרשים הרוכשים להבאת שמאי מקרקעין מטעם הבנק. אחד מן המאפיינים המובהקים של כל שמאי מטעם הבנק, הוא נטייתם לבצע את הערכת השווי הנמוכה ביותר, דבר אשר עלול להתברר כהרה גורל בעת קבלת הסכום לו אנו זקוקים כחלק מהלוואת המשכנתא. מתוקף עובדה זו, רבים מעדיפים לשכור את שירותיו המקדימים של שמאי פרטי אשר יסקור את הנכס ויספק את הערכתו, וזאת בטרם החתימה על חוזה המכר.

בבואו להעריך את שוויו של נכס נדל"ן, בוחן השמאי את העסקאות האחרונות שבוצעו באזור עבור נכסים דומים על מנת שיוכל לקבל תמונת מצב ריאלית של רמת מחירי הנדל"ן באזור. במקביל, בוחן השמאי שורה של פרמטרים כמו רמת חינוך, רמת פשיעה, מצב תחבורה ועוד, כשכולם ככולם מהווים חלק אינטגרלי מקביעת השווי של נכס נדל"ן.

לבסוף, בוחן השמאי גם את הדירה עצמה ומעריך את מצבה על פי סולם מובנה. את כלל הנתונים הללו משקלל איש המקצוע ומבצע ניתוח של באמצעות כלים מקצועיים הקבועים על-פי חוק.

יחד עם זאת, על אף שהתהליך הוא תהליך מאוד מובנה ושיטתי, ישנו ערך רב גם לניסיון המקצועי של השמאי ולאינטואיציה המקצועית שלו בבואו לבחון את ערך הנכס. ישנם היבטים 'קטנים' רבים שיכולים להשפיע באופן מהותי על ערך הנכס וגם אם מדובר בניואנסים מינוריים בלבד, הרי שבכל הקשור לנכסי נדל"ן, התוצאה היא מהותית.

חוות דעת נוספת

שימו לב שבכל הקשור לנושא של שימוש בשירותיו של שמאי ברכישת דירה, כדאי וחשוב לראות לעתים שתי הערכות נפרדות, וזאת כאשר הסכום המצופה הוא נמוך באופן מהותי מן השיעור ההתחלתי.

היחידה לרישום קבלנים רישום קבלנים ושמאי מקרקעין

שתפו מאמר זה

לפרטים התקשרו 052-5488851 או השאירו פניה​

052-5488851 | ייעוץ משפטי

דילוג לתוכן