ייעוץ נדל"ן

לתיאום פגישה

מה היה מס המכירה?

אנחנו כבר יודעים מה אתם חושבים לעצמכם: "מה מס מכירה עכשיו? עוד מס?! לא מספיק כל המיסים שאנחנו משלמים?", אז למרבה הצער כן אבל המתינו רגע אחד – מדובר במס היסטורי שכיום כבר איננו נהוג במדינת ישראל.

מיסוי הוא בהחלט עניין לא נעים בכל מה שנוגע לתחום הנדל"ן והמקרקעין וזאת בלשון המעטה. במשרד עורכי דין מקרקעין שירן גוילי-דהן ריכזנו עבורכם מידע על מס המכירה ההיסטורי. למה אנחנו עוסקים בדבר מה שכבר איננו קיים? כיוון שהוא דוגמה חשוב להיבטים השונים שלעתים איננו מכירים בעסקאות מקרקעין, ושעלולות לעלות לנו אלפי ועשרות אלפי שקלים.

אנו מלווים מוכרים ורוכשים של מגרשים ודירות ומספקים ייעוץ מקצועי לכל אורך העסקה. מטרתנו היא להבטיח את האינטרסים שלכם בעסקה, ובד בבד גם לספק לכם תמונת מצב מלאה על כדאיות העסקה.

מה זה מס מכירה?

נתחיל במסר מרגיע ומפויס: מס המכירה בוטל בהדרגה החל משנת 2000 ועד ל-2008.

ראשית חשוב שנעמוד על ההבדל שבין מס מכירה לבין מס שבח, שכן אין מדובר באותו המיסוי.

מס שבח הינו מס המוטל על הרווח שמוכר הדירה קיבל כתוצאה מן העסקה. כך למעשה, המס, פשוטו כמשמעו, הוא על השבח בלבד. מס זה קיים עד היום.

לעומתו, מס מכירה הוא מס שמוטל על ערכה הכולל של הדירה וזאת בגובה של 2.5%. מס זה היה קבוע בחוק מיסוי מקרקעין ועל-פיו כל מכירה של נכס תחויב בתשלום מס. למעשה, בין שהרווחתם מן המכירה ובין שלא, עליכם לשלם את המס.

הביקורת כלפי מס המכירה

מלבד העובדה שמס המכירה לא הקנה למדינה הכנסות ניכרות, הוא "זכה" לקיתונות של ביקורת משום שגם מי שיצא בהפסד ממכירת נכס, היה מחויב בתשלום מס. מעין מיסוי שאיננו מסתדר עם החוקיות הטבעית שאנו רגילים אליה – הרווחנו משמע שילמנו.

ביטול המס

בתחילה הוחלט כי מס זה איננו תקף בעבור רכישות שנעשו טרם שנת 2001. בשנת 2002, הוכנס תיקון 50 לחוק מיסוי מקרקעין ועל-פיו מס זה איננו תקף בעבור רכישות שייעשו לאחר שנה זו. לסוף וועדת הכספים אישרה את ביטולו המוחלט של מס המכירה בסוף ינואר 2008.

יצוין כי בכפוף לביטול מס המכירה, הועלה מס השבח. נתון זה מלמד כי לא רק שענף המקרקעין רווי בסעיפים שונים ונסתרים אשר יכולים להשפיע על כדאיות העסקה, אלא גם כי מדובר בתחום משפטי מורכב אשר מתעדכן מעת לעת ומחייב להישאר עם האצבע על הדופק בכל רגע נתון.

קבלו ייעוץ וליווי משפטי

בכל מה שנוגע לעסקאות נדל"ן, גדולות וקטנות כאחד, חשוב להיוועץ עם עורך דין מיסוי מקרקעין אשר ילווה את העסקה לכל אורך הדרך.

משרדנו יושב בראשון לציון ומציע ייעוץ מקצועי החל משלביו הראשונים של גיבוש העסקה, דרך ניהול משא ומתן ועד למימושה הלכה למעשה.

שתפו מאמר זה

לפרטים התקשרו 052-5488851 או השאירו פניה​

052-5488851 | ייעוץ משפטי

דילוג לתוכן