ייעוץ נדל"ן

לתיאום פגישה

פטור ממס שבח

בכפוף לחוק מיסוי מקרקעין, כל אדם המוכר נכס, מחויב בתשלום מס בעבור השבח שקיבל מן המכירה. כך לצורך הדוגמה, אדם שרכש דירה בשווי 300 אלף שקלים לפני כארבעים שנים ועתה מכר אותה ב-2.5 מיליון ₪, ייהנה משבח בשווי 2.2 מיליון שקלים. על שבח זה הוא יחויב במס בעבור מדינת ישראל. להבדיל ממס המכירה שבוטל בשנת 2008, מס השבח הוא הגיוני שכן אם קצרנו רווחים מעסקה, אז הרי שעלינו לשלם מס בעדה. אך האם אלו הם תמיד פני הדברים? מורכבותו המשפטית של ענף המקרקעין מראה כי לעתים ישנן נסיבות יוצאות דופן המקנות לנו את האפשרות ליהנות מהקלה משמעותית במס ולעתים אף לקבל פטור מלא מן התשלום. במשרד עורכי דין שירן גוילי-דהן, ריכזנו מדריך המפרט אודות מתן האפשרות לפטור.

מתי ניתן לקבל פטור ממס שבח?

זוהי למעשה אחת מן הבדיקות הראשונות המתבצעות על-ידי עורך דין מקרקעין, ומטרתה להקנות ללקוח את התמונה המלאה באשר לרווחיותה של העסקה. הנסיבות השגורות ביותר המקנות פטור מתשלום מס שבח, הינן במקרים בהם מדובר במוכר דירה שהינו בעלים של דירה אחת. כמו כן, אדם המוכר דירה אשר הייתה בבעלותו ושבמשך ארבע שנים אוכלסה על-ידי דיירים לצורכי מגורים, זכאי גם הוא לפטור ממס שבח.

העברת דירה ללא תמורה

המציאות כיום מאפשרת לזוגות צעירים מעטים בלבד, לרכוש דירה בכוחות עצמם. בלא מעט מן המקרים, הרכישה תתבצע בעזרת סיוע מצד קרובים ומכרים, ובמקרים נוספים, ניתן לראות זוגות המקבלים דירה במתנה ללא תמורה. נניח לצורך הדוגמה, כי הורים מסרו לבתם ובן זוגה דירה במתנה – האם הם חייבים במס שבח? על-פי חוק מיסוי מקרקעין, העברת זכות על נכס נדל"ן ללא תמורה, הינה פטורה מתשלום מס שבח, וזאת בתנאי שהיא מתבצעת בין קרובי משפחה דוגמת: בני זוג, הורים, צאצאים, סבים וסבתות ואחים.

קבלת דירה בירושה

עסקאות נדל"ן רבות מתממשות במסגרת ירושה מקרוב שנפטר. כאשר דירות מוענקות ליורשיהן בכפוף לצוואה, אין היורשים חייבים בתשלום מס שבח בגין מכירתה. הפטור איננו מוענק באופן אוטומטי עבור יורשי הדירה, ועליהם לעמוד בקריטריונים הקבועים בחוק ועל-פיהם אם המוכר חייב להיות קרוב משפחתו של המוריש או כאשר המוריש היה בעליה של דירה יחידה. חשוב לציין כי יורשיה של הדירה אינם חייבים בתשלום מס שבח, וזאת גם אם בבעלותם מספר דירות קיימות.

ליווי מקצועי על-ידי עורך דין נדל"ן

ענף המקרקעין הינו תחום משפטי מורכב הטומן בחובו מגוון רחב של סעיפים המאפשרים קבלת פטור חלקי או מלא מתשלום מס שבח. במאמר זה דגמנו את הסעיפים הנפוצים ביותר. לצדם ניתן למצוא אפשרויות לקבלת פטור בגין גירושין ונכויות. במשרדנו הממוקם בראשון לציון נבחן יחד את פרטי העסקה, מאפייניה וסעיפיה השונים. עם תום הבדיקה ולאחר הסקת המסקנות, נפעל לקבלת הפטור באמצעות פניה רשמית למחלקת מיסוי מקרקעין.

סיכום שאלות

מס זה חל על כל מוכר נכס, והוא נגזר מן ההפרש שבין ערך הנכס הנוכחי פחות ערך הנכס ההיסטורי. כלומר התשואה.

הפטור ניתן בעת ביצוע העברה ללא תמורה (דירה במתנה) או בעת קבלת הדירה בירושה.

כמו כן, מוכר דירה יחידה בבעלותו אשר התגורר בה 18 חודשים לכל הפחות, זכאי לקבלת הפטור

בקניית נכס אנחנו למעשה מבצעים השקעה. ההשקעה הנדל"נית הזו מוכיחה את עצמה שכן נכסי נדל"ן נהנים מעלייה עקבית בערכם, מה שמתבטא בסופו של דבר בתשואה ניכרת לטובת המוכר.

עורך דין יכול לבחון אם העסקה עומדת בפרמטרים שונים המקנים פטור מתשלום המס.

סיוע במיסוי המקרקעין יכול להעלות את גובהו של הרווח שבעל הנכס קוצר כתוצאה מעסקת הנדל"ן.

שתפו מאמר זה

לפרטים התקשרו 052-5488851 או השאירו פניה​

052-5488851 | ייעוץ משפטי

דילוג לתוכן