ייעוץ נדל"ן

לתיאום פגישה

סקירת חוק מיסוי מקרקעין

העברת זכויות בדירה

חוק מיסוי מקרקעין תשכ"ג 1963 קובע את המקרים בהם העברת זכות במקרקעין חייבת בתשלום מס, ובאילו מקרים לא. 

החוק מגדיר את המקרים בהם חלה חובה על תשלום מיסים כמו מס רכישה ומס שבח, הוא מפרט את האופן שיש לחשב את המס וכיצד התשלום נקבע וגם מציין באילו מקרים ניתן פטור ממס. בנוסף, החוק מפרט סוגים שונים של עבירות על החוק ואת העונשים הצפויים כתוצאה מביצוע עבירות כאלו. 

סעיף 98 של חוק מיסוי מקרקעין

סעיף 98 של החוק, מגדיר את המעשים הבאים כעבירות על חוק מיסוי מקרקעין:

  • אי מסירת דבר שהיה חובה למסרו
  • מכירת זכות במקרקעין מבלי להצהיר על כך או מבלי לעשות פעולה באיגוד
  • מסירת הצהרה, הודעה או ידיעה לא נכונה ביודעין
  • הפרעה לאדם שמוסמך על פי חוק לבצע את סמכויותיו ניסיון למנוע ממנו לבצע את סמכויות אלו.

תיקון לחוק – סעיף 98 ג1

חוק התכנית להבראת כלכלת ישראל התשס"ג 2003, קבע תכנית חירום כלכלית אשר במסגרתה הוחלט על הגברת האכיפה והגבייה, כמו גם על החמרת הענישה, הן על מי שלא משלם מיסים על פי חוק והן על מי שמסייע לו. תיקון 52 מוסיף את עבירת הסיוע לסעיף 98, ועל פיו, גם מי שמסייע לאחר לערוך הצהרה, ידיעה או הודעה, מתוך ידיעה שאלו אינן נכונות, או שהגיש הצהרה, ידיעה או הודעה כמיופה כוח תוך שיודע שאינן נכונות, גם הוא עובר על החוק ודינו יהיה כדין האדם שמסר את הצהרת הכזב. 

תיקון זה לחוק למעשה מרחיב את האחריות הפלילית, ומגדיר כי היא חלה לא על הנישום בלבד כי אם גם על יועציו המקצועיים. 

עבירות נוספות על החוק

החוק מגדיר גם עבירות שעיקרן להתחמק מתשלום מס. עיקרי העבירות אשר קבועות בחוק הם: מסירת אמרה או תרשומת כוזבת על פי חוק מיסוי מקרקעין, מתן תשובה כוזבת בעל פה ובכתב על שאלה שנשאלה בנושא מיסוי מקרקעין או על דרישת מסמכים על פי חוק. אדם שהכין או קיים הצהרה, חוזה או רשומות כוזבות או לחלופין אישר לאדם אחר להכין כאלו, או שזייף או אישר לזייף הצהרה, חוזה או רשומות, גם עובר על החוק, כמו גם אדם אשר שהשתמש במרמה, תחבולה או ערמה. 

מה קורה במידה וקיים חשד לעבירה על חוק מיסוי מקרקעין?

תשלום מיסים מחייב על פי חוק בעת העברת זכות במקרקעין וכל אדם שעובר על החוק ונתפס, מסתכן בפתיחת הליך פלילי על השלכותיו השונות. הענישה משתנה ממקרה למקרה, ויכולה לכלול קנסות גבוהים ואף מאסר בפועל במקרים יותר חמורים. 

לכן אם עולה החשד, מומלץ לפנות בהקדם האפשרי אל עורך דין מיסים. עורך דין מיסים מקצועי ובקיא בחוקים השונים, יוכל לספק ייעוץ משפטי מהשורה הראשונה, לייצג אתכם מול הרשויות השונות ובעיקר, לעזור לכם להיחלץ מן הבוץ ולהמתיק את הדין עד כמה שאפשר. כמובן שאם ניתן להיוועץ באנשי מקצוע כמו עורך דין מקרקעין, בעת העברת זכות על מקרקעין מיד ליד, מה טוב. כך ניתן להימנע מעבירות בשוגג על החוק. 

שתפו מאמר זה

לפרטים התקשרו 052-5488851 או השאירו פניה​

052-5488851 | ייעוץ משפטי

דילוג לתוכן