ייעוץ נדל"ן

לתיאום פגישה

שימוש חורג בדירה כמשרד

שימוש חורג בדירה כמשרד

בימים בהם נגיף הקורונה משנה את שגרת חיינו מן הקצה אל הקצה, טבעי היה להיווכח לתופעה ובה בעלי עסקים רבים העתיקו את עבודתם מן המשרד אל ביתם. ועם זאת, מוטב להכיר בנושא זה את סעיף 1 לחוק תכנון ובנייה אשר קובע כי שימוש בנכס שלא למטרתו ומבלי שהותר לכך, הרי שדינו הוא דין שימוש חורג.

אם שאלתם עד כמה נפוץ הדבר, וודאי תופתעו לגלות כי רבים מן ה'עבריינים' הם למעשה אנשים מן השורה שפשוטו כמשמעו אינם מודעים לחוק. אי-ידיעת החוק כמובן איננה פוטרת מעונש, ועל-כן נרצה להביא את הנושא אל קדמת הבמה במאמר הבא.

דוגמאות לשימושים חורגים בנכסי נדל"ן

נניח ומבנה מסוים מוגדר כשטח ציבורי, ואילו מנהליו מסלקים את הנוכחים. מקרה שכזה אירע במלון מפורסם בתל אביב השוכן על שדרות רוטשילד, ועורר סערה כאשר הנושא נידון ממושכות בכתבה חדשותית ארוכה.
אך מדוע שנפריז עד לדוגמאות חדשותיות בולטות? לא אחת, משפחתונים מתנהלים שלא כחוק, שכן שימוש בנכס מגורים כגן ילדים, הינו סותר את מהותו. ומה לגבי ניהול מלאי מתוך הבית? האם היותנו עוסקים בסחר מקוון מאפשר להפוך את ביתנו למחסן? כל אלו מצריכים אישור פרטני, וכל שימוש הסותר את מהות הנכס שנקבעה, הרי שדינו כדין עבירה על החוק.

שיקול דעת וגמישות

החוק מורה על שימוש חד וברור של נכס המקרקעין בהתאם למהותו שנקבעה בהיתר הבנייה ובתכנית בניין עיר. באם אדם יבקש לשנות את מהותו של הנכס, הרי שעליו לבקש היתר רשמי מטעם רשות הרישוי המקומית.
נשלב תרחיש ובו עובד שהגיע ל'משרד' הביתי מגיש תלונה על הפרת זכויותיו הסוציאלית. בעוד שהוא ירתום לצורך כך עורך דין דיני עבודה, הרי שבעל הנכס מסתכן במצב סבוך הרבה יותר אשר עלול אף להגיע לכדי כתב אישום בגין עבירה פלילית.

שימוש חורג בעת תקופת הקורונה

עתה כדאי להכניס אל המשוואה את העובדה כי החוק מתיר לרשות הרישוי המקומית את היכולת לספק הקלות באשר לשימוש החורג, וכל שכן כאשר השימוש החורג מתגלה.

אחת מן ההקלות מתייחסת לאירועים חריגים אשר בגינם ניתן לערוך שימוש הסותר את מהותו של הנכס. מיותר יהיה לציין כי כל מקרה לסוגו וכי אין האמור במאמר זה מהווה תחליף לייעוץ משפטי, אולם ניתן להסיק מכך שפנייה לרשות הרישוי המקומית אכן תאפשר קבלת אישורים באופן זריז ופשוט יותר.

חשוב יהיה לציין כי במידה ומדובר בעצמאיים העובדים לבדם בביתם, הרי שאין הדבר מצריך אישור מיוחד. במקרים בהם מדובר במשרדים דוגמת משרד רואי חשבון אליו מגיעים עובדים ולקוחות, הרי שמדובר במטרד עבור השכנים, אז היתר רשמי הינו בגדר הכרח.

יצוין כי מאמר זה הינו מאמר אורח המתפרסם באתר, וכל האמור לעיל איננו מהווה המלצה מטעם משרד עורכי דין שירן גוילי דהן.

שתפו מאמר זה

לפרטים התקשרו 052-5488851 או השאירו פניה​

052-5488851 | ייעוץ משפטי

דילוג לתוכן