ייעוץ נדל"ן

לתיאום פגישה

זיכרון דברים במקרקעין

זיכרון דברים הינו מסמך עליו חותמים הצדדים בעת קניית או מכירת דירה. מסמך זה נועד לבסס הבנות ראשוניות בין שני הצדדים הלוקחים חלק בעסקת המקרקעין ובכך למנוע את האפשרות כי תיווצר עסקה חליפית שעלולה לטרפד את זו הקיימת.

כך לצורך הדוגמה: המעוניינים לרכוש דירה ואשר מצאו נכס שמצא חן בעיניהם, ירצו לחתום על זיכרון דברים מול בעל הנכס, דבר שיאפשר להם להיות מוגנים מפני עסקה נוספת שתירקם מאחורי גבם.

זיכרון דברים הינו מסמך משפטי מחייב

זכרו כי בדיוק כפי שאתם כרוכשי דירה, מעוניינים לקבע את העסקה תחת הסכם, כך גם בעל הנכס מעוניין באותו הדבר. אי לכך, חשוב להדגיש ולומר כי זיכרון דברים הוא מסמך משפטי מחייב לכל דבר ועניין.

מן הרגע שבו נחתם זיכרון הדברים, כל הפרה של סעיפי ההסכם, דינה הפרת מסמך בעל תוקף משפטי העלול להוביל להליכים משפטיים ממושכים ואף לפסיקה לקבלת פיצויים בעבור הצד שנפגע.

"רגע, נחזור אחורה, מסמך משפטי מחייב?", כן, רבים טועים לחשוב כי זיכרון דברים הוא איננו מסמך בעל חשיבות רבה, כי אם הסכמה כללית. אין זה משנה אם מדובר בחוזה מקרקעין ארוך כאורך הגלות, או מסמך קצר וענייני – חתימה של שני הצדדים על זיכרון דברים, דינה כחתימה על חוזה בעל תוקף משפטי.

האם כדאי לחתום על זיכרון דברים?

אפשר להעמיק בדינים משפטיים, או פשוט להגיע אל השאלה שמעסיקה רבים שאינם מצויים בענף המקרקעין – כדאי או לא כדאי?

נגדיר זאת כך: זיכרון דברים הוא לרוב מסמך שמאולתר על-ידי הרוכשים והמוכרים והוא כולל מגוון סעיפים המבססים הבנה ראשונית. למעשה, יש לנו כאן מסמך משפטי מאולתר, שכלל לא זכה לליווי או בקרה על-ידי עורך דין מקרקעין או כל איש מקצוע אחר שיבדוק את טיבו וסעיפיו.

אם כן, המגמה כיום היא שמומלץ לא לחתום על מסמך זיכרון דברים, ומומלץ לקחת את הסיכון שבהחמצת העסקה. חשוב שתשאלו את עצמכם שאלות מהותיות דוגמת דרכי הפעולה העומדות לצדם במקרים בהם תגלו פגם מסוים בנכס שיטרפד את כל העסקה. האם תוכלו להיחלץ ממנה? או שמא נכנסתם לברוך משפטי ארוך ומתיש?

תנאים לזיכרון דברים בעל תוקף משפטי

על-פי סעיף 8 לחוק המקרקעין, תוקפה של עסקת נדל"ן יחול אך ורק כאשר היא תיערך בכפוף לחתימה על מסמך בכתב. זהו, אגב, אותו הסעיף שמוביל לכך כי חתימה על זיכרון דברים, דינה חתימה על הסכם משפטי לכל דבר ועניין.

עם זאת, כדאי לדעת כי ישנם שני תנאים שחייבים להתקיים, וזאת כדי שהמסמך יקבל תוקף משפטי:

  • גמירות אומר – המסמך משקף באופן ברור ונהיר הסכמה ורצון הדדי בין שני הצדדים המקיימים עסקת מקרקעין.
  • מסוימות – על המסמך לכלול את כל המידע והפרטים הנדרשים עבור הסכם בסיסי לעסקת מקרקעין: פרטי הצדדים הלוקחים חלק בעסקה, הסכמה על סכום הנכס, מסירת הנכס, מפרט הנכס ועוד.

הסבלנות משתלמת

המלצתנו הכנה והישירה היא שאל תחתמו על זיכרון דברים. זהו מסמך שיכול לשחק לרעתכם וייתכן שעם כל הכוונות הטובות, פשוט לא תדעו במאת האחוזים אם אכן שמרתם על האינטרסים שלכם ועל ביטחונכם בעסקה.
במסגרת הייעוץ המשפטי המוענק במשרדנו, נוודא כי הנכס אכן נבדק כהלכה, שאין כל שעבוד או חבויות אחרות הכלולים בנסח הטאבו, כי אין כל חריגה, היבטים של מיסוי מקרקעין, אימות זהות בעל הנכס ועוד. רק לאחר בדיקות אלו, נפסוק כי התנאים בשלים לניסוח חוזה וביצוע העסקה.

מאמר זה נכתב על-ידי משרד עורכי דין שירן גוילי-דהן, ראשון לציון. לפניות התקשרו: 052-5488851 או השאירו פניה.

שתפו מאמר זה

לפרטים התקשרו 052-5488851 או השאירו פניה​

052-5488851 | ייעוץ משפטי

דילוג לתוכן