ייעוץ נדל"ן

לתיאום פגישה

סוגית דמי המדור בתהליך גירושין

מהם דמי מדור ומה הם כוללים?

המושג מדור מגיע מהמילה דיור, דמי המדור הם למעשה אחוזי תשלום המתווספים לדמי המזונות בעת מצב של גירושים ומיועדים לתשלום עבור מקום מגורי הילדים והוצאות האחזקה הכוללים תשלומי מים, ארנונה ומיסי עיריה.

לעיתים מדובר בהמשך תשלום המשכנתא של בני הזוג כאשר היו יחד ולעיתים מדובר בדמי השכירות. דמי המדור אמורים לאפשר לילדים תנאי מגורים ראויים אשר דומים לרמת החיים בה התגוררו כאשר הוריהם היו יחד. החוק בישראל כיום מתבסס על ההלכה היהודית וקובע כי האחריות על תשלום דמי המדור היא של האב, אך ב- 15 השנים האחרונות, סוגית נטל התשלום עולה רבות בעת הסכמי גירושין ובשנת 2006 אף התקיימה "ועדת פישמן" אשר דנה בנושא זה והמליצה כי האחריות הכלכלית צריכה לחול על שני ההורים בהתאמה לחלוקת האחריות וחלוקת זמני השהייה של ההורים הגרושים עם ילדיהם.

לפני שמחליטים על גובה דמי מדור המלצתנו להיוועץ עם עורך דין לענייני משפחה על מנת לקבל את הסבר הייעוץ המתאים ביותר למקרה שלכם.

איך מחשבים את דמי המדור?

על פי החוק בישראל חלוקת אחוזי התשלום בין בני הזוג הנפרדים, נקבעת על פי מספר הילדים במשפחה, כאשר החישוב נעשה על פי אחוזי ההשתתפות של האב. לרוב החלוקה תהיה שליש עבור ילד אחד, 40 אחוזים עבור שני ילדים וחמישים אחוזים עבור שלושה. לפני שניגשים לפסיקת אחוזי ההשתתפות, על בית הדין לענייני משפחה או עורכי הדין של בני הזוג לבחון מספר שאלות אשר יעזרו בהחלטה הנכונה ביותר והראויה ביותר עבור הילדים. עליהם לבחון את זמני השהייה של כל אחד מבני הזוג עם ילדיהם, הוצאות המגורים השוטפות וגובה השכירות או המשכנתא. כמו כן, יבחנו את רמת החיים שבה חיו הילדים לפני שהוריהם החליטו על פרידה. כך לדוגמא אם ילדיהם חיו בבית אשר בו ארבעה חדרים ולכל ילד היה חדר משלו, יצטרכו ההורים הנפרדים למצוא תנאי מגורים דומים לתנאים אלו.

מהו מדור ספיציפי?

החוק בישראל מתבסס בחלקו על ההלכה היהודית ומתוקף כך, לכל אישה כיום במדינת ישראל יש זכאות ל"מזונות אישה" מבעלה. אחת הזכויות שנכללות תחת "מזונות האישה" הוא ה"זכות למגורים וקורת גג". כאשר מדובר בתהליך גירושין, לרוב ישתמשו במונח "מדור ספיציפי", אשר בו למעשה מתכוונים לכך שהאישה יכולה לדרוש מבעלה להמשיך לגור בבית בו התגוררה במהלך נישואיהם. אך למרות תביעתה של האישה, לא תמיד ייענו לדרישתה ויציעו לה מדור חלופי שייקבע על פי סכום כסף שידרש הבעל לשלם בהתאם לרמת החיים אליה הייתה מורגלת כשהיו נשואים. כאשר מדובר בהורים אשר לא סיימו לשלם את הלוואת המשכנתא, לעיתים בית המשפט יפסוק כי על האם יהיה להשכיר "מדור רעיוני" אשר דומה לדירה שעליה הם משלמים את הלוואת המשכנתא.

סוגית חלוקת התשלומים ותשלומי המדור בפרט היא מורכבת. כיום ניתן לראות סוגים שונים של משמורת בין זוגות שנפרדים. לעיתים המשמורת ניתנת לאחד מבני הזוג, ולבן הזוג השני יקבעו הסדרי ראיה, ולעיתים המשמורת תהיה משותפת. לכן כאשר מגיעים לסוגית המדור, יש לבחון כל מקרה לגופו ולהתאים את הפסיקה לזוג וילדיהם.

אין לראות במאמר זה תחליף לייעוץ משפטי של עורך דין המתמחה בענייני משפחה.

שתפו מאמר זה

לפרטים התקשרו 052-5488851 או השאירו פניה​

052-5488851 | ייעוץ משפטי

דילוג לתוכן