ייעוץ נדל"ן

לתיאום פגישה

מה חשוב לבדוק לגבי המעלית שמוסיפים לבניין במסגרת תמ"א 38?

כמעט בלתי אפשרי לנסוע ברחובות ערי ישראל מבלי להיתקל בפרויקט שיפוץ בניין "תמ"א 38". במסגרת אלפי הפרויקטים המבוצעים ברחבי המדינה, זוכים הדיירים לשדרוג דירתם, יחד עם אלמנטים נוספים, לרבות הוספת מעלית. מה כדאי מאוד לדעת לפני שמוסיפים מעלית לבניין שכזה? המשיכו לקרוא…

הוספת מעלית – דברי החוק

נתחיל בהפתעה: הקבלן שלכם לא חייב על פי החוק להתקין לכם מעלית. נכון, כולם עושים את זה, ובכל זאת, כדאי לדעת זאת. מעליות בבנייני תמ"א, לרוב, אינן גדולות, מהסיבה הפשוטה היא שמרבית הקבלנים מעדיפים להתקינה כחלק משטח הבניין עצמו (דהיינו, הקטנת חדר המדרגות והפרוזדור והוספת המעלית) ולא כתוספת חיצונית, מטעמי חיסכון בעלויות וצמצום הבירוקרטיה. אולם החוק מאפשר לקבלן לעשות זאת במידה וירצה, ולהתרחב ב-5% שטח מעבר לשטח הבניין תחת סעיף היתר "סטייה ניכרת" ו"הקלות אחוזיות". נציין שוועדת הבנייה נוטה לאשר את הקטנת והצרת חדרי המדרגות, השטחים הציבוריים והפרוזדורים מתחת לתקן המינימלי, לטובת התקנת מעלית כחלק משטח הבניין.

גודל המעלית

נושא גודל המעלית הוא נושא רגיש בפרויקטים רבים של תמ"א 38. דיירים מתלוננים על מעלית קטנה, שאינה מאפשרת נסיעה של יותר משלושה אנשים. אז זה הזמן ליישר קו: בבניין של פחות מ-12 קומות, גודל המעלית המינימאלי הוא 80 סנטימטר על 1.2 מטר. כן, זה קטן, ואכן במרבית המקרים תאלצו להסתפק בגודל זה (או מעט גדול מכך), אבל תסתכלו על זה ככה – לפני השיפוץ בכלל לא הייתה לכם מעלית…

בטיחות

את החשוב מכל השארנו לסוף : הבטיחות. העובדה שכמעט ולא מתרחשות תאונות מעלית בישראל קשורה באופן ישיר על הקפדה על תקני הבטיחות המחמירים בנושא המעליות. בפרויקטים של תמ"א 38 יש אתגר לא פשוט, שכן לעיתים המידע הנדרש על הבניין הישן לא מספק ולא מדויק. טעות קטנה ברישום הרכבי הבטון שנעשתה לפני 60 שנה, עלולה להשפיע על תכנון התהליך. בנושא המעלית, לעיתים אין מספיק מקום ליציקת פיר מעלית פנימי, וקשה למצוא פתרון כיצד לקשור את הקורות החדשות (הנושאות את משקל הקומות החדשות) לפיר המעלית. לכן, חשוב לבחור בחברה מנוסה ומקצועית בתחום המעליות (וכמובן, גם בקבלן מקצועי), לוודא שבדיקות התקן והבטיחות נעשות בזמן, ולהתריע באופן מיידי כאשר נתקלים בסימנים מחשידים (רעשים חריגים, תקלות שונות).

לסיום, נציין שבמידה ואפילו דייר אחד מבקש להתקין "פיקוד שבת" במעלית (אפילו אם יש רק מעלית אחת), על הקבלן מוטלת החובה לעשות זאת ללא עלות נוספת.

מאמר זה נכתב בשיתוף המומחים של ברלינר מעליות.

שתפו מאמר זה

לפרטים התקשרו 052-5488851 או השאירו פניה​

052-5488851 | ייעוץ משפטי

דילוג לתוכן