ייעוץ נדל"ן

לתיאום פגישה

התחדשות עירונית: דגשים לבחירה בעורך דין מטעם בעלי הדירות

עורך דין לנושאי התחדשות עירונית

תהליך התחדשות עירונית כולל שיפור של בנייני מגורים, חיזוקם, שדרוגם ומיגונים. במסגרת התהליך, יש גם התייחסות לשדרוג של שטחים ציבורים ותשתיות. יש צורך בהסכמה מלאה של כל הדיירים למיזם, זאת משום שללא הסכמה, התהליך לא יכול לצאת לפועל. על כן, יש לגבש מבעוד מועד נציגות של דיירים. אלו יצטרכו להתנהל מול בעלי המקצוע השותפים לתהליך ביניהם, יזם, עורך דין, אדריכל, שמאי, הרשות המקומית ומוסדות התכנון.

דגשים שמומלץ להתחשב בהם, כאשר בוחרים עורך דין שייצג את הדיירים בתהליך

  1. לא ניתן לבקש מעורך הדין של היזם לייצג גם את הדיירים. לדיירים צריך להיות עורך דין שייצג אותם בלבד מול הגורמים השונים ובפרט מול היזם האחראי על תהליך התחדשות עירונית.
  2.  יש לקחת עורך דין שיש לו מומחיות בתחום הנדל"ן. אין לקחת ייצוג מטעם עורך דין שיש לו התמחות אחרת.
  3.  יש לבחור בעורך דין שיש לו ניסיון בקידום פרויקטים של התחדשות עירונית, ניסיון זה צריך להיות ספציפי לסוג הפרויקט ומה הכוונה? יש כל מיני סוגי של פרויקטים בהם, תמ"א 38, פינוי בינוי וכו'. לכל פרויקט יש את המאפיינים שלו. על כן, כאשר בוחרים עורך דין, חשוב לוודא שיש לו ניסיון בקידום הפרויקט הרלוונטי.
  4. יש לקחת בחשבון שמדובר על תהליך הכולל בתוכו תחומי אחריות רבים ואין זה אומר שהתקשרות עם עורך דין, תספק מענה על כל הדרישות. לשם כך, מומלץ לנסח הסכם מפורט מול עורך הדין. בהסכם יש לכלול את תפקידיו וחובותיו כלפי הדיירים.
  5. שכר הטרחה של עורך הדין ישולם על ידי היזם. מה שכן, כאשר בוחרים עורך דין, יש לבדוק שהשכר שהוא מבקש אכן הגיוני ותואם את תנאי השוק. יש לקחת בחשבון שגובה שכר הטרחה יכול להשתנות מפרויקט לפרויקט. לדוגמה, אם מדובר על פרויקט תמ"א 38, אז גובה שכר הטרחה יעמוד על סכום קבוע (פיקס) עבור כל דירה בפרויקט ומנגד, אם מדובר על פרויקט פינוי בינוי, אז שכר הטרחה יהיה בגובה אחוז מסוים מהשווי הצפוי של הדירות בפרויקט.
  6. יש לבדוק האם יש המלצות על עורך הדין והאם יש בעלי דירות שנעזרו בשירותיו והיו מרוצים ממנו. מעבר לכך, יש לבדוק האם הוא סיפק זמינות מלאה בכל שלב.

תפקידו של עורך הדין בפרויקט התחדשות עירונית

למעשה, מרגע שבחרתם עורך דין מתאים, הוא ילווה אתכם מתחילת הפרויקט ועד לסופו. החובות החלות עליו הן, ייצוג האינטרסים של הדיירים, השגת מקסימום תמורה, הגנה מפני מצבי סיכון, ניהול משא ומתן בין הדיירים ליזם וכמו כן הקבלן, פיקוח על ההסכם, מתן עדכונים שוטפים לדיירים לגבי הליכי אישור, הליכי בנייה, השתתפות מלאה באספות של הדיירים השותפים לפרויקט, מתן הסברים על משמעויות משפטיות של חתימה על הסכם הנוגע לתהליך התחדשות עירונית וכו'.

שתפו מאמר זה

לפרטים התקשרו 052-5488851 או השאירו פניה​

052-5488851 | ייעוץ משפטי

דילוג לתוכן