ייעוץ נדל"ן

לתיאום פגישה

הוצאה לפועל על נכסי מקרקעין

מאמר אורח

עיקול מקרקעין בהוצאה לפועל

אחד הכלים הנפוצים והמקובלים לגביית חוב בהוצאה לפועל והפעלת לחץ על החייב לשלם את חובו הוא הטלת עיקול. עיקול על נכסי מקרקעין נעשה באמצעות רישום העיקול בפנקסי המקרקעין ובהמשך אף מכירת הנכס. עיקול מקרקעין ברישום יגביל את האפשרות לסחור בנכס או לבצע בו שינויים והוא יהווה צעד מקדים למימוש העיקול בפועל. בהמשך, הזוכה יוכל לפעול למכירת המקרקעין המעוקלים במטרה להשתמש בכספי המכירה לכיסוי החוב. עיקול מקרקעין טומן בחובו סיכון משמעותי לחייב ועלול להמיט עליו חורבן כלכלי במקרה של מימוש, בייחוד אם מדובר בדירת מגורים. לכן, חשוב לדעת כי לרשות החייב עומדות אפשרויות להתגונן מפני עיקול מקרקעין בהוצאה לפועל.

מהו עיקול מקרקעין בהוצאה לפועל?

עיקול מקרקעין הוא עיקול המוטל על נכסי מקרקעין שבבעלות החייב או על זכויות הרשומות על שמו של החייב בנכסי מקרקעין. העיקול מתבצע תחילה באמצעות רישום בלשכת רישום המקרקעין – הטאבו, או ברישום בספרים של החברות המשכנות, בהתאם למקום בו רשומות הזכויות על הנכס. לאחר רישום העיקול החייב לא יוכל למכור או להעביר את הנכס לאדם אחר, או לבצע בו שינויים מהותיים. במצב בו לא נעשו פעולות להסרת העיקול או להסדרת החוב במשך 30 ימים לאחר רישומו, הזוכה יוכל למכור את הנכס ולהשתמש בכספים לשם כיסוי החוב. במצב שבו הנכס הוא בית המגורים, לא ניתן יהיה לפנות את הנכס אלא אם נמצא פתרון דיור חלופי לחייב ובני ביתו המתגוררים עימו.

כיצד ניתן לבדוק אם קיים עיקול או שעבוד על נכס מקרקעין?

בדיקת שעבוד או קיומו של עיקול מקרקעין בהוצאה לפועל חשובה במיוחד במקרים של ביצוע עסקה במקרקעין. כזכור, נכס אשר מעוקל ברישום בעקבות חוב הוצאה לפועל לא ניתן לבצע בו עסקאות ואסור לחייב למכור או להעביר את הזכויות בו. במקרה כזה, העיקול קודם לזכותו של הקונה הווה אומר שזכויותיו בנכס תהיינה כפופות לשעבוד. לפיכך, לפני שמבוצעת עסקה במקרקעין יש לבצע בדיקת שעבוד שתבטיח שזכויות המוכר נקיות מעיקולים ושעבודים. בדיקת שעבוד מתבצעת אצל הגורם שבו רשום הנכס. במקרים רבים מדובר בבדיקה בנסח הטאבו, במקרים אחרים יש לבצע את הבדיקה במינהל מקרקעי ישראל. לרוב מתבצעת הבדיקה על ידי עורך דין מקרקעין על מנת להבטיח כי זכויותיו של הקונה נשמרות במסגרת ביצוע העסקה.

מה ניתן לעשות אם הוטל עיקול ברישום?

חייב רשאי להגיש לרשם ההוצאה לפועל בקשה להסרת עיקול מקרקעין הכוללת את הנימוקים האישיים והחוקיים להסרת העיקול. במקרים בהם הוטל עיקול בלתי חוקי, או עיקול שפוגע בצד שלישי, כדוגמת מקרים של ספק בעלות או דירת מגורים, יש לתת לכך ביטוי במסגרת הבקשה. במקרים אחרים, ייתכן שיהיה צורך אף לפנות לבית המשפט. ישנה חשיבות רבה לפעולה מהירה ומקצועית ולכן, במקרה בו הוטל עיקול מקרקעין, חשוב לפנות ללא שיהוי לקבלת ייעוץ משפטי.

נכתב באדיבות הופמן רוז משרד עורכי דין הוצאה לפועל

שתפו מאמר זה

לפרטים התקשרו 052-5488851 או השאירו פניה​

052-5488851 | ייעוץ משפטי

דילוג לתוכן